۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۶۰۹۲۲۷

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۸ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۸ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
پس از اینکه عربستان از تمدید توافق کاهش تولید نفت خبر داد، قیمت‌ها در معاملات بازارهای جهانی نزدیک به ۳ درصد افزایش یافت و به ۶۳.۲۹ دلار رسید.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۸ خرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

کاهش ۹۵ واحدی شاخص کل بورس تهران
 
براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه ۱۸ خرداد ۹۸ با عقب‌نشینی ۹۵ واحد به رقم ۲۲۶ هزار و ۸۸۸ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن ۸۴۱ واحد رشد کرده و به رقم ۵۴ هزار و ۴۴۱ واحد رسید.

ارزش روز بازار امروز به بیش از ۸۵۳ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادر بیش از ۳.۶ میلیارد ورقه بهادار سهام و حق‌تقدم در قالب ۲۸۲ هزار نوبت معامله و به ارزش یک‌هزار و ۱۳۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های شنفت، شپدیس، حکشتی در تقویت شاخص بورس اثرگذار بوده‌اند و برعکس، نماد‌های فارس، پارس، بفجر، پارسان در کاهش شاخص بورس مؤثر بوده‌اند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی ۲۷ واحد افت کرده و به رقم ۶۴ هزار و ۴۴۵ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۵۷۸ واحد افزایش یافته و به رقم ۳۷ هزار و ۴۴۱ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش ۲۸۸ واحد به رقم ۲۵۶ هزار و ۸۹۲ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش ۲۸ واحدی به رقم ۱۶۸ هزار و ۴۹۹ واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس با کاهش ۶۴۰ واحدی به رقم ۴۴۵ واحد و ۳۱۵ واحد رسید.

امروز نماد‌های پربیننده معامله‌گران در بورس مربوط به شرکت‌های بانک، خودرو و گروه قطعات خودرو بوده‌اند.

نماد‌های پربیننده بورسی مربوط به بانک تجارت با قیمت نهایی هر سهم ۴۳۸ ریال، سایپا با قیمت هر سهم یک‌هزار و ۶۲۵ ریال، بانک ملت، لنت ترمز ایران، ایران خودرو، داده‌گستر عصر نوین، پارس خودرو بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران در پایان معاملات شاخص کل ۱۳ واحد افت کرده و به رقم ۲ هزار و ۸۹۶ واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱۶۲ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس ایران بیش از ۹۷۶ میلیون برگه بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۱۳۶ هزار نوبت معامله و به ارزش ۴۷۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های پربیننده فرابورسی مربوط به شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، ریل‌پرداز سیر، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه و عمران استان کرمان، صنایع کاغذ پارس، پتروشیمی زاگرس و بانک دی بوده‌اند.

امروز نماد‌های دماوند، مادیرا، بپاس، در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بوده‌اند و نماد‌های مارون، زاگرس، میدکو، شاوان در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بوده‌اند.

امروز همچنین با پیام ناظر بازار، نماد ستران ۱ مربوط به شرکت سیمان تهران به علت تغییر بیش از ۵۰ درصدی قیمت متوقف شد.

نماد غبشهر یک مربوط به شرکت صنعتی بهشهر به علت افشای با اهمیت گروه الف متوقف شد.

نماد شفارس یک مربوط به شرکت صنایع شیمایی فارس متوقف شد.

همچنین نماد درازک مربوط به لابراتور‌های رازک، نماد کاما مربوط به شرکت باما، نماد کفرا مربوط به فراورده‌های نسوز ایران نیز متوقف شدند.

همچنین نماد دلقماح مربوط به حق تقدم شرکت دارویی و بهداشتی لقمان بازگشایی شد.

نماد‌های غپینو مربوط به شرکت صنعتی پارس مینو، نماد کلوند مربوط به صنایع کاشی و سرامیک الوند، نماد غشهد مربوط به شرکت شهد ایران، نماد خزر مربوط به فنرسازی زر و نماد خزرح مربوط به حق تقدم فنرسازی زر با پیام ناظر بازار بازگشایی شدند.

نماد ولیز مربوط به شرکت لیزینگ ایران نیز بازگشایی شد. نماد ولغدر مربوط به لیزینگ خودروی غدیر متوقف شد.

همچنین وقفه معاملاتی در نماد فلامی مربوط به شرکت لام‌ایران نیز دچار وقفه معاملاتی شد.

همچنین نماد‌های فجام مربوط به شرکت صنعتی جام، پلاسک مربوط به پلاسکوکار سایپا و نماد ددام مربوط به داروسازی زاگرس فارمد نیز بازگشایی شدند.
__________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت نسبت به آخرین قیمت‌های روز کاری قبل در قیمت ۴ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۹۳ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان، ربع‌سکه یک میلیون و ۶۹۲ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۱۹ هزار و ۳۰۰ تومان تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۴۰.۵ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار تومان است.
__________________________

بازار‌های جهانی نفت با قیمت ۶۳ دلار بسته شد
 
پس از اینکه عربستان اعلام کرد که اوپک به توافق برای تمدید توافق کاهش تولید پس از ماه ژوئن نزدیک است، قیمت نفت در معاملات روز جمعه نزدیک به ۳ درصد افزایش یافت و از کمترین رقم ۵ ماه گذشته که در هفته گذشته ثبت شده بود، فاصله گرفت.

هر بشکه نفت برنت با ۱.۶۲ دلار افزایش ۶۳.۲۹ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۱.۴۰ دلار افزایش ۵۳.۹۹ دلار معامله شد.

نفت برنت سومین هفته کاهشی خود را با افت حدود ۲ درصدی قیمت ثبت کرد، اما نفت خام آمریکا حدود یک درصد طی هفته گذشته افزایش یافت. هر دو شاخص نفتی، کمترین رقم از ماه ژانویه را ثبت کردند.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در کنفرانسی در روسیه گفت اوپک و هم‌پیمانانش توافق کاهش تولید را تمدید خواهند کرد.

وی توضیح داد درحالی‌که اوپک به توافق نزدیک می‌شود، اما مذاکرات بیشتری با کشور‌های غیراوپکی که بخشی از این توافق هستند، نیاز است.

عرضه نفت همچنین با تحریم‌های نفتی امریکا علیه ایران و ونزوئلا محدود شده است. واشنگتن فشار‌ها بر شرکت دولتی ونزوئلا را تنگ‌تر کرده است.

در آمریکا، شرکت‌های انرژی در هفته گذشته از تعداد دکل‌های فعال نفتی کاستند و تعداد این دکل‌ها به کمترین میزان از فوریه ۲۰۱۸ رسید. حفاران آمریکایی ۱۱ دکل را خاموش کردند که بیشترین کاهش هفتگی از ماه آوریل به شمار می‌رود. مجموع دکل‌های نفتی فعال به ۷۸۹ دکل کاهش یافته است.

همچنین قیمت نفت به علت افزایش ارزش بازار اوراق قرضه نیز تقویت شده است. پس از اینکه کاهش فرصت‌های شغلی در آمریکا، احتمال کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را افزایش داد، بازار‌های اوراق قرضه کردند.
__________________________

لایحه جامع مالیات بر درآمد‌های مستقیم تا تیر به دولت می‌رود
 
فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد از منتفی شدن بسته جداگانه ساماندهی معافیت‌های مالیاتی خبر داد و گفت: این موضوع در قالب لایحه جامع مالیات بر درآمد‌های مستقیم به دولت و مجلس ارسال خواهد شد.

دژپسند در خصوص زمان نهایی‌شدن بسته ساماندهی معافیت‌های مالیاتی اظهار داشت: بررسی ساماندهی معافیت‌های مالیاتی در قالب لایحه جامع مالیات بر درآمد‌های مستقیم انجام خواهد شد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: این لایحه تا آخر خرداد ماه توسط سازمان امور مالیاتی نهایی و به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با اینکه قرار بود برای ساماند‌های معافیت‌های مالیاتی بسته جداگانه‌ای تهیه شود، ولی چرا این موضوع منتفی شده؟ افزود: طبق بررسی‌های که انجام داده‌ایم به این نتیجه رسیدیم که نمی‌شود به صورت جداگانه در خصوص معافیت‌های مالیاتی بسته‌ای تهیه کرد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ساماندهی معافیت‌های مالیاتی جزئی از لایحه مالیات بر درآمد‌های مستقیم خواهد بود.

دژپسند در مور مالیات بر عایدی سرمایه نیز افزود: این طرح در آستانه نهایی شدن است.

بر اساس این گزارش، تهیه بسته جداگانه برای ساماندهی معافیت‌های مالیاتی در حالی به گفته وزیر اقتصاد منتفی شده که سال گذشته سازمان امور مالیاتی و سازمان برنامه و بودجه از تهیه یک بسته کامل و جامع برای این امر خبر داده بودند.
__________________________

وام مسکن همچنان کم‌تقاضا ماند

رشد قیمت‌های مسکن از سال گذشته سبب شده رکود در این بازار ادامه‌دار شود و نتیجه این رکود در قیمت اوراق تسهیلات مسکن هم قابل مشاهده است، چراکه در این مدت تقاضا برای خرید این اوراق نیز کاهش یافته است.

مدتی است که قیمت اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن رشد یا افت چندان زیادی ندارد و این اوراق در فرابورس ایران با حدود قیمت هر ورق ۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

به عنوان نمونه امتیاز تسهیلات مسکن مرداد پارسال تقریباً ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان است و امتیاز تسهیلات مسکن دی ماه ۱۳۹۶ نیز معادل ۴۹ هزار تومان داد و ستد می‌شود.

همچنین قیمت تعداد اندکی از این اوراق بیش از ۵۰ هزار تومان است. به عنوان نمونه اوراقی که در فروردین ۱۳۹۷ صادر شدند هر ورق ۵۳ هزار تومان داد و ستد می‌شوند، اما در عین حال همانطور که اشاره شد اکثریت این اوراق در محدوده ۵۰ هزار تومان داد و ستد می‌شوند.

به گفته بسیاری از بنگاه‌داران خرید و فروش مسکن، در این روز‌ها بازار مسکن به دلیل قیمت‌های غیر منطقی راکد است. از سال گذشته که ارزش پول ملی رو به کاهش گذاشت قیمت مسکن با رشد فزاینده‌ای مواجه شد. این رشد قیمت‌ها سبب شده که وام مسکن نتواند کمک چندانی به خانه‌دار شدن بی‌خانه‌ها کند.

هزینه وام مسکن برای زوج‌های تهرانی

در این گزارش با توجه به میانگین قیمت اوراق ۵۰ هزار تومانی، هزینه وام مسکن را برای اقشار مختلف محاسبه می‌کنیم. زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند. آن‌ها باید ۱۰ میلیون تومان صرف خرید این ۲۰۰ برگ‌ها کنند. به این مبلغ با احتساب ۲۰ میلیون تومان وام جعاله که بابت خرید آن باید ۴۰ برگ تسه خریداری شود، دو میلیون تومان اضافه می‌شود. در نتیجه در مجموع باید برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن حدود ۱۲ میلیون تومان صرف شود.

هزینه وام مسکن برای زوج‌های غیر تهرانی

همچنین زوج‌های غیر تهرانی که در شهر‌هایی با جمعیت بیش‌تر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید ۱۶۰ ورق بهادار خریداری کنند و با این حساب باید هشت میلیون تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب دو میلیون تومان برای خرید اوراق وام جعاله در مجموع برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی باید ۱۰ میلیون تومان پرداخت کنند.

علاوه بر این، زوج‌های ساکن در سایر شهر‌های با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر می‌توانند برای گرفتن ۶۰ میلیون تومان وام مسکن ۱۲۰ برگ بهادار خریداری کنند که باید شش میلیون تومان بابت خرید اوراق بپردازند. هم‌چنین برای دریافت ۲۰ میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله نیز باید دو میلیون تومان پرداخت کنند که در مجموع برای وام ۸۰ میلیون تومانی هشت میلیون تومان از سوی زوجین باید پرداخت شود.

هزینه وام مسکن برای مجرد‌های تهرانی

مجرد‌های تهرانی نیز می‌توانند تا سقف ۶۰ میلیون تومان و غیر زوج‌هایی که در مراکز استان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند تا سقف ۵۰ میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف ۴۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند.

با این حساب مجرد‌های تهرانی باید برای خرید این اوراق شش میلیون تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مبلغ پنج میلیون تومان و افراد گروه سوم مبلغ چهار میلیون تومان پرداخت کنند. البته در صورت تمایل برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله باید مبلغ دو میلیون تومان دیگر هم بپردازند.

اوراق تسهیلات مسکن قابلیت معامله در فرا بورس ایران را دارد و ارزش اسمی هر برگ پنج میلیون ریال است. مدت اعتبار اوراق تسه حداکثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است. این اوراق با توجه به این‌که چقدر تا زمان اعتبارش باقی مانده، قیمت متفاوتی دارد.

در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.
__________________________

قیمت مرغ ۲۰ خرداد تعیین تکلیف می‌شود
 
برومند چهار آیین عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۳۰۰ تا ۸ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان است.

وی افزود: در استان‌هایی مانند گلستان و گیلان قیمت مرغ از ۸ هزار تومان به سبب ازدیاد عرضه نسبت به تقاضا پایین‌تر است و در مقابل در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و آذربایجان غربی به سبب کمبود عرضه قیمت بالاتر از ۸ هزار و ۵۰۰ تومان است.

چهار آیین نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ را ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مرغداران در فروش هر کیلو مرغ یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان زیان می‌کنند که به این ترتیب روزانه حدود ۶ میلیارد تومان زیان به صنعت مرغ گوشتی وارد می‌شود.

این مقام مسئول قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه نسبت به تقاضا پیش بینی می‌شود که تا پایان هفته اتفاق خاصی در بازار رخ ندهد.

وی از ثبات نرخ نهاده‌های دامی در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار و ذرت یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ تومان در بازار آزاد به مرغداران عرضه می‌شود که با نرخ مصوب خود فاصله معناداری دارد.

عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه عدم دسترسی عادلانه مرغداران به آمار و اطلاعات مورد نیاز تولید بر اُفت قیمت مرغ در بازار تاثیر بسزایی داشته است، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی براساس ماده ۲۲ افزایش بهره وری، ماده ۵ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون تمرکز بخش کشاورزی مکلف است آمار و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مرغداران قرار دهند که متاسفانه محروم کردن تولیدکنندگان از آمار تولید زمینه را برای مازاد تولید و افزایش قیمت در بازار ایجاد کرد.

چهارآئین متوسط قیمت لاشه مرغ را ١٢ هزار تومان اعلام کرد و گفت: ستاد تنظیم بازار قرار است دوشنبه ٢٠ خرداد جلسه‌ای تشکیل دهد تا در این جلسه قیمت جدید مرغ بررسی و تصویب شود.

وی در پایان تصریح کرد: در این جلسه قرار است که نمایندگان تشکل‌ها حضور داشته باشند و از حقوق تولیدکنندگان دفاع کنند چرا که قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای هر کیلو مرغ زنده ۸ هزار و ۸۰۰ و برای مرغ آماده به طبخ ١٢ هزار و ٩٦٠ تومان مورد قبول ما نیست.
__________________________

تکذیب خبر ادغام برخی از بانک‌های خصوصی
 
روابط عمومی بانک مرکزی در اطلاعیه اعلام کرد، با توجه به انتشار شایعه‌ای در فضای رسانه‌ای کشور مبنی بر ادغام برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی، به آگاهی می‌رساند بانک مرکزی در حال حاضر، تنها طرح ادغام بانک‌های وابسته به نیرو‌های مسلح را دنبال می‌کند.

بر همین اساس ضمن تکذیب شایعه ادغام هر بانک یا موسسه اعتباری دیگر، از فعالان رسانه ای، سهامداران و مشتریان بانک‌ها و موسسات اعتباری درخواست می‌شود آخرین اخبار مربوط به ادغام بانک‌ها یا سایر مسایل مرتبط را صرفا از طریق پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی به نشانی cbi.ir دنبال کنند. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات